white files

Ja, det vita arkivet är för er alla som inte vet ett arkiv som Fonus har med folks önskningar kring begravningar osv...

Ja vi har ju pratat en hel del om döden , begravningar osv... När Johan och jag började diskutera insåg vi rätt snabbt att vi inte visste hur den andra ville ha det om det skulle hända oss något i dagsläge. Har länge pratat om att skriva ner hur just jag vill ha det på min begravning. Jag vill ju inte att nån i min släkt ska behöva känna: var det så Klara ville att det skulle vara ? Är det rätt musik?

Nu bestämde jag mig helt enkelt att ägna en halvdag (igår fm) åt att ta tag i detta och har även skapat en mall åt Johan som vi nu har både på datorn och som jag ska trycka ut. Jag gör inte detta för att jag är morbid och tänker på döden hela tiden men det är något som jag anser är viktigt. Jag hade blivit helt förtvivlad om Johan skulle gå bort eftersom jag inte hade den minsta aning om hur han ville ha det. Om nån vill göra samma sak så har jag omformulerat ett lite mer personligt papper som man bara kan fylla i- säg till så skickar jag. Tänk inte att det är för att man räknar med att gå bort inom de närmsta 60 åren utan snarare för att underlätta för era nära och kära.

Jag har i alla fall nu bestämt vilken musik, var och hur jag vill begravas, vad som ska stå på mina annons och vem som ska komma på min begravning. Känns faktiskt väldigt skönt måste jag säga! All musik finns ju med av en aledning....

Nu printar jag in det på min blogg:

Bred dina vida vingar
Denna tjatade jag om när jag var liten och skulle sova- "mamma vide vinge" Känns naturligt.

Blott en dag

 


Farfar hade denna på sin begravning och jag gillar verkligen den.

Hallelujah (L. Cohen)


Älskar sången och den ger mig gåshud varje gång jag hör den... tänk om någon kan sjunga den solo...

En stund på jorden (C. Vreeswijk)
 



Tänker på förra sommaren när Johan och jag körde bil med Elise längs med södra strandkanten och Beddinge. Så fina minnen och känslorna svallade över för oss båda när vi hörde denna melodi på "Absolut sommar".

I'll be there (Jackson 5)
 


En klockren text. "Just call my name, and I'll be there. I'll be there to protect you, with an unselfish love, I respect you. Whenever you need me I'll be there." Vill att mina nära och kära ska känna så för mig, att jag är med överallt!

You raise me up (J. Groban)

Cissi vet varför denna är så viktig för mig, det räcker. Känslosam melodi som står för allt jag känner för er alla.

Release me (Oh Laura)

När det är dags att släppa taget är denna så härlig i texten. Jag kommer tillbaka eftersom jag är ett slags träd och allt annat möjligt.

Tears in heaven (E. Clapton)

Denna får jag nog tillägna både Ellen och mamma. EN klasskamrats mamma gick bort för länge sedan när Ellen gick på högstadiet och då spelade deras engelsklärare denna låt. Sen dess har jag tyckt att jag den är så filosofisk i texten....

Ja, muntert inlägg det här. Det jag nog vill försöka förmedla är just att i vår ålder så tänker man att man är odödlig och undviker att prata om allt sånt här. Jag måste erkänna att för min del är det viktigare att jag får rätt musik på min begravning så jag kan vila lugnt istället för att vilja bry mig om pengar osv... (det kommer jag nog göra den dag jag har några tillgångar i och för sig! Hahahahaha!)

Och när jag ändå predikar: http://www.livsviktigt.se/ MÅSTE alla gå in på och anmäla sig till donationsregistret. Samma sak där, händer det något kanske du och jag kan rädda en liten 3-åring eller en 50-åring som behöver ny njure osv... Tänkvärt!

Nu känns det bättre.

Tjingelipling, nu ska jag snart bort till Matilda på frulle :) NICE!!!!! :)

PUSS alla mina vänner.

Kommentarer
Postat av: Angela

Fint! Fina sånger! Bra att vara realist, någon dag dör man ju, det går ju inte att komma ifrån. Livet är ju så skört...

Bra tanke ska nog göra som du=)

KRAM!

2008-11-07 @ 09:01:28
URL: http://minstjerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0