sjuk och billig för staten!

Ja, jag är ju inte den enda som skriver av mig av irritation mot Försäkringskassan direkt! Men att man blir straffad för att man inte tar bidrag- då är något fel i systemet.

Trodde att allt var bra nu när jag skulle få sjukpenning...men nähä ingen SGI kvar på mig inte! 0 kronor! Ja för jag har haft ett avbrott mellan min föräldrapenning med Elise och mina studier den 1e september! Helt sjukt ju!

Jag ringde AMS dagen innan jag skulle tekniskt sett bli arbetslös efter föräldraledigheten. Pratade med en Rolf där som så vänligt sa till mig att jag var för "anställningsbar" för att få aktivitetsstöd och att det var lika bra att jag började att starta upp mitt företag på egen hand om jag nu hade finanserna till det. Det hade jag just då med tanke på att jag hade sålt en lägenhet i Linköping innan flytt! Jag levde alltså på vinsten och startade även upp företaget med hjälp av dessa pengar eftersom jag inte skulle få något "starta eget bidrag". Han menade på att jag var i den åldern och med den erfarenheten att det inte fanns någon anledning att jag startade eget när det fanns en massa jobb för mig ute på marknaden- detta var INNAN finanskrisen alltså!

Jag har alltså inte anmält mig som arbetslöst utan suttit dagar in och dagar ut och jobbat med företaget, fixat allt administrativt, speciellt om nätterna då Elise sov, eftersom vi inte fick nån dagisplats till henne förrän 1e september! Alltså hade jag hand om vår dotter samtidigt som jag startade eget, jag betalade ALLT själv, har inga lån på något- och nu blir jag STRAFFAD för det!!!!! Sinnessjukt ju!

Som tur var fick jag höra att även om min SGI är 0 så är min föräldrapenning oförändrad med tanke på att vi får barn innan barn nummer ett fyller 2,5. Jäkla tur det då! Annars hade jag suttit med lägstanivådagar à 180 kronor! Inte så kul nä! Det var ju trots allt det viktigaste! Men nu är det bara för mig att hålla mig frisk till den dag då jag har ett arbete, för under studietiden kommer jag fortfarande att ligga på 0! Sanslöst!

Men men tur man är en ärlig skattebetalare, som har jobbat häcken av sig på nätter mm, att man tar hand om sina barn utan inkomst eftersom det inte finns dagisplats när man begär det, att man alltså väljer att vara skuldfri inför en företagsstart istället för att belåna sig upp till öronen, att man väljer att finansiera sin start själv istället för att kanske ta någon annans bidrag.
 
Vad får man för TACK? Jo, 0 kronor den dag man helt plötsligt håller på att föda för tidigt och tvingas vara hemma utan att plugga eller att arbeta.

Ja, jag måste vara en sån där idyllisk medborgare då i Sveriges ögon. Jag ger och ger och ger men tar inte ett svatt! (för att hålla mig utanför svordomsregistret!)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är rent ut sagt för j*vligt. Håller helt och hållet med dig, skandal.

2009-01-22 @ 19:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0